Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2008

Είναι πράγματι το ρολόι αναγκαίο για τον άνθρωπο;

Σε απόσπασμα από το βιβλίο του ΝΙΛ ΠΟΣΤΜΑΝ - "Τεχνοπώλιο" διάβασα ένα κομμμάτι που μίλαγε για το ρολόι.. Αυτό που έλεγε συγκεκριμμένα για τους δημιουργούς του ρολογιού ήταν πως αυτό που δέν κατάλαβαν ήταν το ότι δημιούργησαν ένα μέσο ελέγχου των ανθρώπων και πως δεν ήταν απλός ένα όργανο μέτρησης του χρόνου..
Πώς μπορεί μία τέτοια τεχνολογία να μας ελέγχει; Και αν ναι, μας ελέγχει σε τόσο ψηλό βαθμό που πλέον δεν μπορούμε να ζήσουμε χωρίς αυτό, άρα είμαστε αιχμάλωτοι μιάς άψυχης τεχνολογίας, τότε η επίδραση της είναι πράγματι αρνητική!
Το ρολόι μας βοηθά στο να συγκεντρωθούμε πολλά άτομα μαζί σε συγκεκριμμένη στιγμή σε συγκεκριμμένο προκαθορισμένο τόπο, είτε είναι επαγγελματικός λόγος, είτε ψυχαγωγικός (παρέα, οικογενειακή συγκέντρωση, κτλ..)! Αυτό φαίνεται πως βοήθησε πολύ τους ανθρώπους.. Αλλά καταβάθος όλοι μας δεν ελπίζουμε να μην υπήρχε η πίεση του χρόνου αρκετές φορές; Τοτέ γιατί ακόμη ακολουθούμε και βασιζόμαστε σε μια τόσο "μικρή" τεχνολογικά κατασκευή; Γιατί πριν από κάθε μας ενέργεια πρέπει να κοιτάζουμε την ώρα;
Πάλι καταλήγω στο ερώτημα του γιατί μιά τεχνολογία που βοηθά στην συγκρότηση της κοινωνίας να δίνει το δικαίωμα σε λίγους "νικητές" να μας ελέγχουν; Και γιατί εμείς να την ακολουθούμε πιστά;

2 σχόλια:

Malnic είπε...

Σου απαντώ σαν ένας δούλος της ώρας.
Από την πρώτη φορά που φόρεσα ρολόι δεν μπόρεσα να το βγάλω. Έχει κυριολεκτικά γίνει ένα με το χέρι μου. Μου αρέσει να είμαι ακριβής σε οποιοδήποτε ραντεβού,μάθημα,υποχρέωση...
Το ρολόι, μας βοηθά να μετράμε την άπειρη αιωνιότητα, επειδή η ζωή μας είναι μια σταλιά σε αυτή.
Με το ρολόι θα έλεγα πως έχουμε "συγχρονιστεί", δημιουργώντας ομάδες στην κοινωνία. Ομάδες παρακολούθησης γεγονότων, τηλεοπτικών σειρών κτλ.
Βέβαια, είναι και αυτό που μας δημιουργεί τόσο άγχος στην σημερινή κοινωνία εφόσων με τα τόσα πράγματα που υπάρχουν δεν μπορούμε να τα προλάβουμε όλα και η ώρα μας αγχώνει...

eleni είπε...

Ευχαριστώ για την απάντηση σου αλλά ούτε και εσύ μου έδωσες ακριβή απάντηση στα ερωτήματα μου, όπως ούτε και εγώ έχω κάποια απάντηση, έστω για τον εαυτό μου(όπου αυτό είναι το πρόβλημα). Δεν διαφωνώ στο ότι το ρολόι μας φέρνει κοντά, μαζί και δημιουργεί κοινωνικά δίκτυα. Αλλά ακολουθούμε ένα ωράριο που δεν καθορίζουμε εμείς το οποίο μας αγχώνει τις περισσότερες φορές. Το ρολόι ενισχύει το χαρακτηρισμό μας(των ανθρώπων) ως "μάζα", άμορφη, χωρίς ορθολογική σκέψη όπου μας κάνει υποχείρια κάποιον άλλων.. Είναι έτσι πράγματι;